Sprutor igen

Min mamma sa nyss att jag ska ta två sprutor idag. Den ena är mot hepatit A och den andra mot B, för det är knappt två månader kvar tills vi åker till Egypten. Eftersom jag hatar sprutor och smärtan från sprutan mot influensan gör fortfarande ont så är jag ännu mer orolig. Men vad ska man göra? Det är lika bra att ta dom så får man skydd ett bra tag, men bara för att man har tagit dem är inte det en garanti att man inte får det. Förhoppningsvis går det jättebra eftersom jag kommer vara jättetrött efter tennisen idag!


Hur kan det smittas?

Dryck Tatuering Olycka Mat Sex


Fakta:
Hepatit A och B är allvarliga leverinfektioner.

Sjukdomarna förekommer mer eller mindre i hela världen. Hepatit A-virus kan finnas i förorenat vatten och i rå eller felaktigt tillagad mat. Hepatit B däremot smittar via blod och andra kroppsvätskor. Därför kan lokal akutsjukvård, orena nålar (sprutor, piercing, tatuering) och sexuella kontakter utgöra en risk.1

Vaccination med Twinrix ger skydd mot både hepatit A och B.


Kommentarer
Postat av: Veraa

Hej kolla in min blogg! fast kolla också in en annan jättebra som heter: http://smaaaacks.blogg.se ! var gäärna med i den tävlingen på smaaacks:)



Kramz

2009-01-31 @ 09:45:51
URL: http://veraablogg.blogg.se/
Postat av: hmm

Vilket tråkigt liv du måste ha som inte har ngt annat att göra än att sabba andras bloggar. Live and let live, om inte så kommer det bara att bita dig i baken en vacker dag.

Trippel urk och örk på dig!!!!!!

2009-01-31 @ 18:50:53

- Kommentarer som anses stötande mot mig eller någon annan i min omgivning tas bort.
- Kom ihåg att alla IP-nummer sparas, även om du är anonym.
- Vill du ha design, skriv ett mail i min nya email box under kommentarsfältet
bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn: (Måste skrivas i annars skickas inte kommentaren)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Måste skrivas i annars skickas inte kommentaren)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

FÖR ATT ANSÖKA DESIGN SKRIV HÄR!

Namn:
Epost:
Ämne:
Meddelande:
Trackback
RSS 2.0