Här är årets Oscarnomineringar



24 februari på svt 1 21.45 börjar det! Ska du titta?

Här är de nominerade:


Bästa film:
The Curious Case of Benjamin Button
Frost/Nixon
Milk
The Reader
Slumdog Millionaire.

Bästa kvinnliga huvudroll:
Anne Hathaway, "Rachel Getting Married"
Angelina Jolie, "Changeling"
Melissa Leo, "Frozen River"
Meryl Streep, "Doubt"
Kate Winslet, "Revolutionay Road"

Bästa manliga huvudroll:
Frank Langella, "Frost/Nixon"
Sean Penn, "Milk"
Brad Pitt, "The Curious Case of Benjamin Button"
Mickey Rourke, "The Wrestler"
Richard Jenkins, "The Visitor"

Bästa regissör:
David Fincher "The Curious Case of Benjamin Button"
Ron Howard "Frost/Nixon"
Gus van Sant "Milk"
Danny Boyle "Slumdog Millionaire"
Stephen Daldry "The Reader"

Bästa kvinnliga biroll:

Amy Adams, "Doubt"
Marisa Tomei "The Wrestler"
Penelope Cruz, "Vicky Cristina Barcelona"
Viola Davis, "Doubt"
Taraji P. Henson, "The Curious Case of Benjamin Button"

Bästa manliga biroll:
Josh Brolin, "Milk"
Robert Downey Jr., "Tropic Thunder"
Philip Seymour Hoffman, "Doubt"
Heath Ledger, "The Dark Knight"
Michael Shannon, "Revolutionary Road"

Bästa originalmanus:
Courtney Hunt "Frozen River"
Mike Leigh "Happy-Go-Lucky"
Martin McDonagh "In Bruges"
Dustin Lance Black "Milk"
Andrew Stanton, Jim Reardon "WALL-E"

Bästa manus efter en förlaga:
Simon Beaufoy, "Slumdog Millionaire"
David Hare, "The Reader"
Peter Morgan, "Frost/Nixon"
John Patrick Shanley, "Doubt"
Eric Roth, Robin Swicord, "The Curious Case of Benjamin Button"

Bästa utländska film:
The Baader Meinhof Complex (Tyskland"
The Class (Frankrike)
Departures (Japan)
Revanche (Österrike)
Waltz With Bashir (Israel)

Bästa Dokumentärfilm:
The Betrayal (Nerakhoon)
Encounters at the End of the World
The Garden
Man on Wire
Trouble the Water

Bästa tecknade film:
Bolt
Kung fu Panda
Wall-E

Bästa specialeffekter:
The Curious Case of Benjamin Button
The Dark Knight
Iron Man

Heath Ledger kan få en Oscar för rollen som  Jokern i Batman-filmen "The Dark Knight".
Ett år efter sin död nominerades skådespelaren  till en Oscar för bästa manliga biroll!

Kommentarer
Postat av: Yasse

R.I.P Heath Ledger <33 Önskar verkligen att han vinner bästa biroll det är han värd!!

2009-01-22 @ 22:08:12
Postat av: Sabine

Ingen aning där, men däremot måste jag säga att jag hoppas verkligen att Heath Ledger får en oscar...jag vet inte varför jag hoppas på det, men jag gör det. :)

2009-01-22 @ 23:02:34
URL: http://blogg.vetauriel.se

- Kommentarer som anses stötande mot mig eller någon annan i min omgivning tas bort.
- Kom ihåg att alla IP-nummer sparas, även om du är anonym.
- Vill du ha design, skriv ett mail i min nya email box under kommentarsfältet
bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn: (Måste skrivas i annars skickas inte kommentaren)
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Måste skrivas i annars skickas inte kommentaren)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

FÖR ATT ANSÖKA DESIGN SKRIV HÄR!

Namn:
Epost:
Ämne:
Meddelande:
Trackback
RSS 2.0